مزایا و معایب شیشه الکتروکرومیک

چاپ صفحه

شیشه الکتروکرومیک که به عنوان لعاب هوشمند در نظر گرفته می شود، به لطف جریان الکتریکی ضعیفی که به آن رنگ مایل به آبی می دهد، امکان کنترل نور و گرمای نفوذی به اتاق را فراهم می کند. کلید این امر کم شدن نور و صرفه جویی واقعی در انرژی است. شیشه الکتروکرومیک که برای افراد و همچنین افراد حرفه ای قابل استفاده است، علی رغم مزایای بسیاری که دارد، به دلیل قیمت بسیار بالا هنوز هم بسیار گسترده نیست.

 

شیشه الکتروکرومیک

چگونه با انواع پارتیشن شیشه ای فضای خود را زیبا تر کنیم؟

 

ویژگی شیشه الکتروکرومیک

این شیشه هوشمند ظاهر یک شیشه شفاف کلاسیک را به خود می گیرد و نگاه ها، نور و گرما را به داخل می دهد. اما ظاهر آن را می توان با جریان الکتریکی کم شدت تغییر داد. شیشه الکتروکرومیک در واقع از دو صفحه تشکیل شده است که بین آنها لایه ای متشکل از لایه های نازکی از الکترودهای متضاد قرار می گیرد که توسط یک هادی بار به نام الکترولیت از هم جدا شده اند. عبور جریان الکتریکی که با چشم غیرمسلح نامرئی است، باعث واکنش کاهش اکسیداسیون می شود که شیشه را با رنگ مایل به آبی رنگ می کند و در عین حال شفاف می ماند.
هنگامی که برق قطع می شود، شیشه الکتروکرومیک ظاهر آبی خود را تا زمانی که خورشید به تابش ادامه می دهد، حفظ می کند. اما اگر شدت نور کاهش یابد، لعاب به طور خودکار به رنگ معمول خود باز می گردد، انتقال از یک حالت به حالت دیگر تنها چند دقیقه طول می کشد. تغییر رنگ شیشه الکتروکرومیک را می توان به صورت دستی یا خودکار با برنامه ریزی سطح مشخصی از درخشندگی یا دمای معین با استفاده از یک کنترل از راه دور کنترل کرد.


نکته مهمی که وجود دارد این است که الکتروکرومیسم خاصیت اجسام شیمیایی خاصی است که تحت تأثیر بار الکتریکی به طور برگشت پذیر تغییر رنگ می دهند و این برای مدت کوتاهی است.
شیشه الکتروکرومیک چگونه کار می کند؟
در حالی که این شیشه هوشمند، ظاهری مانند شیشه های کلاسیک دارد که شفافیت خود را ارائه می دهد. این یک نوآوری و فن آوری جالب برای بهبود راحتی شما در تابستان است. این شیشه از دو جداره تشکیل شده است، همچنین بین آنها یک فیلم تقریبا نامرئی حاوی الکترودها را تشکیل می دهد و الکترودهای متقابل در لایه های نازک جدا شده توسط الکترولیت (رسانای بار الکتریکی) عمل می کنند.

در این شیشه هوشمند، یک واکنش کاهش اکسیداسیون انجام می شود که به لطف عبور جریان الکتریکی با شدت کم، رنگ آبی آن را به آن می بخشد.

شیشه الکتروکرومیک چگونه کار می کند؟

 

آیا می دانستید از مزایای درب اتوماتیک شیشه ای این است که  از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.

مزایا و معایب شیشه الکتروکرومیک
مزایای شیشه الکترومیک عبارت است از:
شیشه الکترومیک برای همه جذاب است.
شیشه الکترومیک مانند شیشه مات، برخلاف پرده‌ها، حریم خصوصی شما را با محافظت از شما در برابر نگاه‌های بیرونی، بدون مخفی کردن دید، حفظ می‌کند.
بهتر از آن، شیشه الکترومیک به شما این امکان را می دهد که با تعدیل دمای مورد نظر در اتاق تقریبا تا نزدیکترین درجه، سطح نور را کاهش دهید و از خود در برابر گرما محافظت کنید. بدون نیاز به تهویه مطبوع در تابستان، همه در حالی که برق کمی مصرف می شود، زیرا شیشه های الکتروکرومیک حتی پس از قطع برق رنگی باقی می مانند. بنابراین،  موجب صرفه جویی در مصرف انرژی تا 30٪ می شود. شیشه الکترومیک مناسب برای تمام سایزها است. شیشه های الکتروکرومیک به تعمیر و نگهداری خاصی نیاز ندارند، به جز تمیز کردن معمولی مشابه هر پنجره.
معایب شیشه الکترومیک
بزرگترین عیب شیشه الکتروکرومیک قیمت آن است که با وجود صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار بالا است و سودآوری آن دشوار است. به همین دلیل، شیشه الکتروکرومیک هنوز بسیار گسترده نیست: در حال حاضر عمدتا برای تجهیز اتومبیل های لوکس، خانه ها و ایوان های افراد خاص یا حتی اماکن حرفه ای و عمومی (دفاتر و موزه ها) استفاده می شود.
شیشه های الکتروکرومیک را کجا نصب کنیم؟
می توان آن را در هر کجا که به آن نیاز داشت نصب کرد، به همان اندازه که روی پنجره ها، نورگیرها، ایوان ها، سقف های شیشه ای و پنجره های خلیجی در خانه های شخصی و هتل ها و ساختمان های اداری با نمای شیشه ای و همچنین برای شیشه های ماشین های لوکس نصب می شود. مخصوصا برای منافذی که در معرض قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب روزانه هستند، به ویژه در مناطق معتدل که تابستان طولانی و گرم است، مناسب است.

آیا می دانستید از کرکره برقی شفاف می توان به عنوان پارتیشن متحرک نیز استفاده کرد ؟

سخن پایانی
هر محصولی دارای مزایا و معایبی می باشد که شیشه الکتروکرومیک از این مستثنی نیست. برای خرید این محصول می توانید به بخش محصولات مراجعه نمایید.

 
  مزایا و معایب شیشه الکتروکرومیک

تاریخ درج: 1401.07.22

314

0

این خبر را به اشتراک بگذارید

facebook