تعویض پنجره؛ دو جداره یا سه جداره؟

چاپ صفحه


در ساخت و ساز و بازسازی، انتخاب بین دو جداره یا سه جداره یک سوال تکراری است که بر مصرف انرژی و راحتی حرارتی خانه شما تأثیر می گذارد. پنجره های دو جداره یا سه جداره؟ این سوال در مورد نصب نازک کاری یا تعویض پنجره ها برای مدل های کارآمدتر ضروری است. جدا از انتخاب مواد (چوب پنجره، آلومینیوم، پی وی سی و غیره) گزینه لعاب نیز به همان اندازه حیاتی است. اما مفاهیم «مقاومت حرارتی»، «ضریب حرارتی» یا حتی اصطلاحات «آرگون» یا «کریپتون» می‌تواند شرایط را پیچیده کند. در اینجا چند عنصر برای تصمیم گیری بین این دو لعاب عالی آورده شده است.

بررسی ویژگی شیشه های دو و سه جداره

 

بررسی ویژگی شیشه های دو و سه جداره
در کنار جنبه های منفی، این دو سیستم، دو جداره سه جداره، نیاز به مراقبت ویژه در تهویه و ورودی هوا در خانه دارند تا از اثر "ترموس" به دلیل عایق بودن بیش از حد جلوگیری شود. علاوه بر این، حتی اگر تولیدکنندگان در این مسیر پیشرفت زیادی کرده باشند، شیشه سه جداره عموما ضخیم تر و سنگین تر از شیشه دوجداره معمولی است. ویژگی هایی که می تواند در بازسازی های خاصی که اندازه و وزن پنجره ها از عناصر حساس هستند، مشکل ایجاد کند. همچنین لازم به ذکر است که قیمت شیشه سه جداره که در رده بالای بودجه قرار دارد می تواند ترمز خرید باشد.
آیا گاز موجود بین شیشه ها مهم است؟
در ساخت شیشه های دوجداره از سه نوع گاز به ترتیب اثربخشی هوا، آرگون و کریپتون استفاده می شود. هر لعابی که انتخاب کنید، آرگون یا کریپتون از نظر عایق حرارتی بهتر از هوا خواهد بود. آرگون به دلیل نسبت کیفیت به قیمت عالی در حال حاضر پرکاربردترین گزینه است. کریپتون از نظر عملکرد بی‌رقیب است و منطقاً به بودجه بالاتری نیاز دارد.
در مورد عایق صدا، تعداد شیشه ها (دو یا سه برابر) و گاز مصرفی تاثیری در نتیجه نخواهد داشت. برای این نوع انتظار، بهتر است روی لعاب های تخصصی عایق صدا که ترکیب متفاوتی دارند، تمرکز کنید.

حفاط استیل پنجره علاوه بر ایجاد امنیت در برابر سرقت، موجب جلوگیری از ضربه های احتمالی به شیشه پنجره گردد.

 

 

آیا گاز موجود بین شیشه ها مهم است؟

آیا می دانستید از کرکره برقی شفاف می توان به عنوان پارتیشن متحرک نیز استفاده کرد؟

فواید
بدون پرداختن به جزئیات در مورد اندازه گیری ضریب عایق و مقاومت حرارتی، بدیهی است که شیشه سه جداره عموماً در حفظ گرمای تولید شده در خانه مؤثرتر از شیشه دوجداره خواهد بود. البته برای مقایسه محصولات در محدوده های معادل ارائه شده است. با این حال، باید توجه داشت که پیشرفت‌های مربوط به تصفیه شیشه باعث افزایش قابل توجه عملکرد شیشه‌های دوجداره شده است که به طور فزاینده‌ای به عملکرد شیشه‌های سه جداره نزدیک می‌شود. در مورد نقاط قوت آن، توجه داشته باشید که شیشه دوجداره اجازه می دهد تا گرما از بیرون به راحتی عبور کند، که آن را به یک راه حل خوب برای جذب کالری از تابش خورشید در فصول سرد تبدیل می کند. شیشه سه جداره برای جذب این انتشار گرمای غیرفعال بسیار مناسب نیست. از سوی دیگر، به ویژه برای آب و هوای شدید مناسب است: شیشه سه جداره تأثیر گرما و سرما را در بیرون محدود می کند و بنابراین فضای داخلی را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می دارد. بنابراین یک راه حل موثر برای آب و هوای گرم و اتاق های بسیار در معرض در تابستان، اما همچنین برای آب و هوای بسیار سرد.
کدام را انتخاب کنیم؟
اگر خانه‌ای جدید و با متراژ کم می‌سازید، انتخاب نسل جدید شیشه‌های دوجداره مانند شیشه‌های عایق تقویت‌شده و تیغه آرگون می‌تواند راه‌حل سودمندی باشد. نصب شیشه دوجداره باعث صرفه جویی در گرمایش در حدود 10٪ می شود، اما مهمتر از همه، راحتی حرارتی را با از بین بردن اثر دیوارهای سرد تا حد زیادی بهبود می بخشد. در حالت ایده آل، انتخاب شیشه دوجداره در مناطقی که اختلاف دمایی بین فصول گرم و سرد سال قابل توجه است، اما نه خیلی شدید، ضروری است. برای پنجره های رو به جنوب و غرب می توان اولویت را به شیشه دوجداره داد. اگر شیشه سه جداره در همه موارد بسیار موثر باشد، اتلاف انرژی سقف و دیوارهای یک زیستگاه پرانرژی تأثیر این شیشه‌کاری با کارایی بالا را کاهش می‌دهد. بنابراین ترجیح داده می شود که به سمت پنجره های دو جداره حرکت کنید تا صرفه جویی در کارهای اولویت دارتر (عایق کاری دیوارها، اتاق زیر شیروانی، سقف) و تجهیزات گرمایشی با مصرف انرژی کمتر انجام شود. 

یکی از مهم ترین خصوصیاتی که پارتیشن شیشه ای دارد، امکان هماهنگ سازی آن با هر نوع طراحی دکوراسیونی که در نظر دارید است.

سخن پایانی
حال با دانستن ویژگی ها و فواید هر کدام شما می توانید بهترین تصمیم را بگیرید و برای خرید اقدام نمایید.

  
تعویض پنجره؛ دو جداره یا سه جداره؟

تاریخ درج: 1401.07.23

347

0

این خبر را به اشتراک بگذارید

facebook