استفاده از پلی کربنات در زندگی روزمره ما

چاپ صفحه

   

پلی کربنات یک ماده پلاستیکی است که از صفحات شفاف روی هم پوشانده شده است. این پلاستیک دارای ویژگی اصلی این است که بسیار مقاوم است، تغییر شکل نمی دهد و به سختی قابل اشتعال است. پلی کربنات ماده مناسبی برای تمام اجسامی است که نیاز به مقاومت در برابر ضربه و خراش دارند.

خاصیت پلی کربنات چیست؟

پلی کربنات یک پلیمر ترموپلاستیک است: این یک ماده قوی، سخت و شفاف است. مهمترین خاصیت پلی کربنات مقاومت بسیار زیاد آن در برابر ضربه است. در واقع، 250 برابر بیشتر از شیشه مقاوم است، به همین دلیل است که پلی کربنات به طور منظم به عنوان لعاب ایمنی استفاده می شود. خواص پلی کربنات بسیار شبیه به ورق اکریلیک است، اما پلی کربنات علاوه بر استحکام، مزایای مهم دیگری نیز دارد که آن را به پلاستیک بسیار محبوب تبدیل کرده است. به دلیل استحکام آن، ماشین کاری این ماده بسیار آسان تر است، به عنوان مثال با سوراخ کردن، آسیاب کردن یا حتی اره کردن. پلی کربنات را می توان به صورت سرد و بدون خطر پارگی روی خط خم کار کرد. نگهداری از پلی کربنات ساده است: توصیه می کنیم که به طور منظم ورق های خود را با پاک کننده آنتی استاتیک نگهداری کنید

اشکال پلی کربنات
این ماده در اشکال مختلف موجود است: اوپال، شفاف و پلی کربنات رنگی. ورق ها با یک فیلم محافظ در دو طرف عرضه می شوند تا از محافظت آنها در طول پردازش مواد اطمینان حاصل شود. در صورت نیاز، صفحات را می توان با یک پوشش ضد خش اضافی نیز پوشاند که همچنین از آنها در برابر مواد شیمیایی محافظت می کند و حذف رگه ها را آسان می کند. ورق های پلی کربناتی که ما در شرکت سانادر ارائه می دهیم، همگی در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم هستند که آنها را برای کاربردهای بیرونی کاملا مناسب می کند. می توانید از مواد پلی کربنات برای ساخت گلخانه پلی کربنات، تعویض پنجره های قایق یا ایجاد سایه بان پاسیو استفاده کنید. ورق های غیرمقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش که برای مصارف خارجی استفاده می شوند پس از 2 تا 3 سال زرد می شوند. چیزی که با پلی کربنات اتفاق نمی افتد.
پلی کربنات شبیه هیچ پلیمری نیست
پلی کربنات خاصیت جامد و شفاف بودن را دارد. بنابراین اغلب برای تولید لعاب استفاده می شود که سبک تر و مقاوم تر از شیشه است. ورقه های پلی کربنات می توانند جامد باشند تا دیواره ای نازک تر به دست آورند، یا با فاصله بیشتری از یکدیگر فاصله بگیرند. پلی کربنات بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا عایق تر است. این نوع شیشه مصنوعی در ساخت سقف ها، سرپناه ها یا ایوان ها یافت می شود. در باغبانی برای گلخانه ها نیز استفاده می شود. در واقع، پلی کربنات همچنین مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش است، سبک تر از شیشه است، دارای خواص عایق است و به دلیل بهینه سازی مصرف انرژی داخلی مشهور است. علاوه بر این، اشتعال بسیار دشوار است و مقاومت خود را در برابر ضربه های سرد و گرم تا دمای 100 درجه سانتی گراد حفظ می کند.

 

 

 

استفاده از پلی کربنات در زندگی روزمره ما
پلی کربنات برای مدت طولانی در تجهیزات آشپزخانه و همچنین برای ظروف به اصطلاح نشکن استفاده می شود. به عنوان مثال، لیوان های پلاستیکی مورد استفاده برای مراسم، که سفت و سخت هستند از پلی کربنات ساخته شده اند. مواد داخل پلی کربنات در مقابل ضربه و خراش مقاومت زیادی دارد، ولی همچنین می تواند بدون آسیب دیدن یا تغییر شکل یافتن، دچار تغییرات دمایی بالایی شوند. پلی کربنات به طور فزاینده ای در بخش صنعتی خودرو و هوانوردی فضایی استفاده می شود. علاوه بر جامد بودن، بسیار سبک و قابل رنگ آمیزی نیز می باشد. می توان از آن به ویژه برای چراغ های جلو، آینه های اتومبیل، صندلی های هواپیما و حتی لباس های محافظ برای فضانوردان استفاده کرد.
همچنین برای هر چیزی که نیاز به مقاومت در برابر ضربه های کم و بیش قابل توجهی داشته باشد مانند سپرهای عوامل حفاظت مدنی ضد شورش، شیشه های ضد خرابکاری، کلاه ایمنی موتورسیکلت و همچنین سی دی ها، بطری های بچه و تعدادی از اشیاء مورد استفاده قرار می گیرد. سال ها حتی به شدت مورد استفاده قرار می گیرد.
مقاومت بالای آن در برابر درجه حرارت بالا امکان ساخت لوازم خانگی، به ویژه کتری یا سشوار، یخچال، مخلوط کن را فراهم می کند. در فناوری پیشرفته، هنوز در ترکیب گوشی های هوشمند و رایانه ها یافت می شود.
سخن پایانی
امیدوارم مطالبی که در این مقاله ارائه شد برای شما دوستان عزیز مفید واقع شده باشد. در صورت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

 استفاده از پلی کربنات در زندگی روزمره ما

تاریخ درج: 1401.05.23

424

0

این خبر را به اشتراک بگذارید

facebook